Gebruik jezelf als marketingtool
Zelfstandigen en kleine kmo’s hebben niet dezelfde middelen als grote bedrijven. Toch hebben wij één belangrijke troef waardoor we vaak het verschil kunnen maken.
Wie kan er beter met dezelfde passie over je bedrijf praten dan jezelf? Wie ademt het bedrijf? Daar kan geen sales team of reclamebureau tegenop. Een ondernemer staat hierdoor veel dichter bij de klant dan personeelsleden van grote bedrijven.
Maak daar gebruik van! Vlaamse bescheidenheid ‘Bescheidenheid siert’ is een veelgebruikte uitdrukking die als een compliment bedoelt is (zeker in Vlaanderen). In de zakenwereld moet je overtuigend overkomen. Dit betekent niet dat je ineens arrogant moet zijn of ‘een dikke nek’ moet krijgen.
Je praat over je bedrijf met passie en enthousiasme en dit draag je over op je doelgroep. Met jouw passie overtuig je je klanten. Je werk moet natuurlijk wel echt je passie zijn. Anders ben je niet alleen verkeerd bezig, ook je klanten merken direct het verschil tussen een gladde verkoper en een passionele ondernemer.
Breng je passie over Werk je met medewerkers? Zorg dan dat je je passie en gedrevenheid overbrengt op je personeel. Selecteer je personeel op gedrevenheid en een positieve ingesteldheid. Dit is vaak veel belangrijker dan specifieke kennis en ervaring.
Zorg dat iedereen enthousiast is over jullie aanbod. Betrek je personeel erbij om te verbeteren en te optimaliseren. En neem op tijd afscheid van rotte appels die je niet kunt veranderen.